Cine este Joimărița? Mitologia românească

Tu știi cine este Joimărița sau Joimărica? 😱😱😱

Eu, trebuie să recunosc că nu știam prea multe. Deși îmi amintesc ceva foarte vag de când eram mică. 
Vezi tu, mama mea țesea cele mai frumoase covoare posibile și lucra cu fel de fel de lână, inclusiv acea care se toarce. 
Și eu am făcut fuioare la vremea mea. Multe, multe fuioare. 
Ehehe... 
Uitasem de toate astea și de Joimărița. 
Da, de parcă aș avea 1000 de ani. Bine, cam așa mă simt. Sincer. 
Dar să lăsăm asta. 

Când o prietenă a menționat Joimărița, m-am uitat lung la ea, ca și cum ar fi inventat povestea. Însă, căutând online și vorbind cu alți oameni, am descoperit că această creatură există în mitologia românească, în credințele populare de când lumea și pământul. 

Bine, nu chiar de când lumea, dar ai înțeles ce vreau să spun, nu? 

Și uite ce știu eu acum despre Joimărica: 

Joimărița este o creatură fabuloasă din mitologia românească, care împrumută trăsături de femeie urâtă și înfricoșătoare: capul disproporționat de mare, părul zbârlit și încâlcit, dinții strâmbi și gura larg deschisă. 
Cam așa mi-o închipui eu. 

joimarita-creatura hidoasa din mitologia romaneasca

Apropo, poza de mai sus este creată de mine cu un AI, bazată pe descrierea de mai înainte. 
Îți dau permisiunea să o re-publici, împarți, distribui etc. pe paginile tale, însă este necesar să îmi dai credit (@cristinagherghel). 

Joimărița este înrudită cu Muma Pădurii, dar spre deosebire de aceasta, care este protectoare și binevoitoare cu cei cuminți și harnici, Joimărița este aspră și nemiloasă cu cei leneși și neascultători.

Își are originea într-o veche zeiță a morții, care veghea asupra focurilor aprinse în Joia Mare pentru a onora strămoșii, dar în timp s-a transformat într-un personaj justițiar, care luptă împotriva lenei.

Este stăpâna torsului și a țesutului, care supraveghează hărnicia oamenilor și le pedepsește pe femeile care nu își termină treburile casnice până la Paști. 

Nu știu exact ce vrea să zică asta. 
Ce treburi? 
Treburile nu se termină niciodată. Eu așa zic. 

În Joia Mare, zi plină de semnificații și tradiții creștine, dar și populare, Joimărița își face apariția și le taie degetele celor care nu au respectat obiceiurile străbune. 😱
De aceea, în această zi se vopsesc ouăle roșii, se fac cozonaci și pască, se ține post uscat și se merge la biserică să se asculte cele 12 Denii. ✝️

În ciuda faptului că este o creatură imaginară înspăimântătoare, Joimărița este un simbol al smereniei și al respectului față de moștenirea culturală a neamului românesc. 💞

🌞Și-acum, vreau să scriu despre Joimărița în mod amuzant, căci, să-mi fie cu iertare, eu nu nu mă tem de ea. 
Nu sunt leneșă, nu dorm ziua, îmi fac treburile. 
N-are ce să-mi facă. La mine ea nu se va prezenta niciodată. Nici într-o Joie Mare. Nu. 

Joimărița este o tipă de speriat copiii și adulții, care se ocupă de controlul calității la tors și țesut.

În Joia Mare, ea face o inspecție surpriză prin sate, să vadă dacă femeile au fost harnice sau nu.

Dacă le prinde cu treaba neterminată, cu somnul în ochi sau cu unghiile lungi, le dă o lecție de foc. Literalmente. Le bagă degetele într-un hârb cu jar și le face să urle ca niște sirene. Joimărița nu e tocmai Miss Univers.

E soră cu Muma Pădurii, dar mai rea ca ea. Muma Pădurii măcar îi lasă pe cei cuminți în pace, dar Joimărița nu iartă pe nimeni.
😱

Și uite mai jos ai videoul cu ce-am scris mai sus. 
Dacă ai apreciat, nu m-aș supăra dacă mi-ai dau un like, share și ce mai crezi tu. Numai să fie bine. 

Mulțumesc pentru vizita ta și pentru că ai citit până la capăt, independent de religiile noastre. 

Apreciez că ești un om bun. 

Cărțile mele sunt disponibile online și dacă te adresezi unei librării, librarul poate comanda cartea dorită de tine. Acest lucru este valabil pentru orice carte publicată vreodată, nu doar pentru ale mele.

😊 Dacă ești interesat, aici ai linkuri directe la cărțile mele 📖: 
📷 Credit fotografii: PngTree 
🎥 Credit audio, videouri: Pixabay.com 

🤝Disclaimer: Unele dintre linkurile de mai sus pot fi linkuri de afiliat. Acest lucru înseamnă că dacă faci o achiziție prin aceste linkuri, eu voi primi un mic comision fără niciun cost suplimentar pentru tine. 
🙏Mulțumesc pentru sprijinul și înțelegerea ta.

Domnul să te binecuvânteze și să aibă în paza Lui în orice moment. 
desen isus zambind cruce si inima

Hai și pe platformele și rețelele sociale dedicate acestor mesaje creștine. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Îți mulțumesc că vrei să-ți spui părerea creștinească. 🕊️
Mă bucur că ți-a plăcut ceea ce ai citit. 🙌
Mi-a luat mult timp și efort să-mi organizez gândurile și să le exprim într-un mod cât de cât coerent. 😌
Domnul să te aibă mereu în pază! 🙌